Financieel adviseurs over hun leiderschap | Efficiënt werken

18-11-2016
Waardering
Financieel adviseurs over hun leiderschap | Efficiënt werken

Rob Hendrix: “Ooit bij vrachtwagenbouwer Scania geweest? Daar assembleren ze in 1 dag een hele vrachtwagen.Ik heb toen op kantoor geroepen: waarom kunnen wij er niet voor zorgen dat de polis in 1 dag bij de klant ligt?”

Efficiënt werken heeft bij veel van de geïnterviewde adviseurs de aandacht. Het omlaag brengen van de kosten was in de afgelopen jaren een tendens die zich in de hele markt voordeed. Bedrijven willen hun concurrentiepositie veiligstellen en efficiency helpt daarbij. Als een concurrerend advieskantoor minder uren in rekening brengt dankzij de implementatie van slimme software, boks je daar in deze tijd niet meer tegenop.

Efficiency loont dus, vooral omdat je daarmee ruimte en tijd overhoudt voor waar het in de adviesbranche om draait: waarde toevoegen voor de klant en werken aan de continuïteit van de organisatie. Dat blijkt ook uit de quote hierboven van Rob. Hij zette een fikse verandering van werkprocessen in gang om meer efficiency te bereiken. Vertrouwde patronen doorbreken moet, wil je verder komen, is zijn overtuiging.

Robert van Twillert: “We hebben flink geïnvesteerd in een tijdregistratiesysteem en standaardisatie. We hebben zo meer inzicht in wat we doen, in hoeveel tijd iets kost. We zien daardoor wat er schort aan de regels van de overheid. De manier van factureren bijvoorbeeld. Dan denk ik: dat kan anders, moet efficiënter.” Afgelopen tijd zat Meerwaerde meerdere keren aan tafel bij de AFM om te laten zien wat er in de praktijk beter kan.

Voor Fred van Dellen is efficiency een logische stap in de transformatie van verzekeringsspecialist naar risico-adviseur: “We zijn nu 2,5 jaar op weg met onze koers. De organisatie staat, de focus is helder. Nu is de tijd aangebroken om processen efficiënter in te richten. Meer lean werken, bijvoorbeeld door meer te automatiseren.”

Rene Savelberg tipt: “Kijk […] kritisch naar je organisatie. Heel veel bedrijven hebben in de loop van de tijd nieuwe systemen en processen bovenop de al bestaande processen gestapeld. Kijk wat een ballast je daarmee creëert. Het is goed om een moment te pakken je organisatie te herijken; er zijn waarschijnlijk zaken waar je gewoon mee kunt stoppen. Mijn credo: stop met de helft, doe de rest 2 keer zo goed en je groeit 3 keer zo snel.”

Uit de praktijk van Voorzie:
“In elk bedrijfsproces zit verbeterruimte. Vaak verborgen in vaste patronen die er door de jaren heen zijn ingesleten. Kijk kritisch naar die processen en verbeter ze, met de klant als uitgangspunt. Zo zorg je dat je alleen tijd besteedt aan wat daadwerkelijk waarde toevoegt voor de klant. Je werkt sneller, efficiënter, tegen minder kosten én je verhoogt de kwaliteit van het werk.” – Simon de Witte

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.