Trend 7: Veel aanbieders, maar nog steeds 1 adviseur

Trend 7: Veel aanbieders, maar nog steeds 1 adviseur

Adviseurs hebben in de nabije toekomst toegang tot álle aanbieders van verzekeringen. Daarmee verwacht de klant nog meer van zijn adviseur, namelijk dat hij de hele markt kent én kan vergelijken. Voor de adviseur betekent dit: overzicht houden om zijn klant van dienst te blijven. 

In 2020 is het gemeengoed dat adviseurs niet alleen zaken doen met intermediaire verzekeraars maar ook met anderen. Arno Brons, senior consultant Voorzie, denkt dat het wegvallen van die beperking veel impact gaat hebben op de manier van werken van adviseurs. “In 2020 is de label-kanaalkoppeling voorgoed verleden tijd. Van adviseurs zal worden gevraagd te adviseren, waarbij hij het hele marktaanbod in ogenschouw neemt. Ongeacht of dit direct, indirect of online beschikbaar is. Daarmee wordt advies het product en is de financiële oplossing het resultaat van het adviestraject van de nabije toekomst.”

Samenwerken met meer aanbieders
Het staat volgens Arno buiten kijf dat adviseurs met meer aanbieders gaan samenwerken. “Ze moeten voor de klant veel meer producten met elkaar kunnen vergelijken en daar bovendien goed in adviseren. Dat is complex en het aanpassen van de interne processen – denk aan de voorbereiding van een adviesgesprek of het uitwerken van een adviesdocument – is een must. Het zal efficiënter moeten, waarbij automatisering een goed hulpmiddel kan zijn.”

Overzicht bewaren
Ook in de back office zal het nodige veranderen, voorspelt Arno. “Ook daar neemt de complexiteit toe door al die aanbieders en verschillende producten en processen. De adviseur kan hier zijn waarde bewijzen door voor de klant het overzicht te bewaren op diens totale portefeuille, ook als deze geheel of gedeeltelijk in beheer van een direct writer is. Ook hier zijn automatiseringsoplossingen, zoals digitale dossiers en een CRM-systeem, zeer nuttig. Sterker nog, het automatiseren van bepaalde zaken is eigenlijk onmisbaar om de klant van dienst te zijn en te blijven.” 

 

Andere trends in deze reeks:

Trend 6: Adviseren wordt co-creëren
Trend 5: ‘Automatisering van klantgegevens is cruciaal’
Trend 4: ‘Auto kopen? We doen de verzekering erbij!’
Trend 3: community’s geven de doorslag
Trend 2: Social media zijn dé communicatiemiddelen van nu
Trend 1: ‘advies is het product’

 

Over Arno Brons

“Ik heb Voorzie de afgelopen jaren zien ontwikkelen en daar ben ik trots op. We hebben vanaf het begin het verschil kunnen maken bij de ondernemer, maar waren ondertussen ook in staat om kritisch naar onszelf te kijken en mee te veranderen met de wens van de ondernemer. Nog steeds haal ik dagelijks veel voldoening uit het begeleiden van ondernemers bij de transitie die zij doormaken. Ieder traject, iedere ondernemer en iedere organisatie is anders, dat verveelt nooit.”

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.