Rob Hendrix: ‘Patronen doorbreken móet, maar wel samen met je mensen’

Rob Hendrix: ‘Patronen doorbreken móet, maar wel samen met je mensen’

“Ooit bij vrachtwagenbouwer Scania geweest?”, vraagt commercieel directeur Rob Hendrix van Summa Adviesgroep in Oirlo. “Daar assembleren ze in 1 dag een hele vrachtwagen. Ik heb toen op kantoor geroepen: ‘Waarom kunnen wij er niet voor zorgen dat de polis in 1 dag bij de klant ligt?’ Hij zette een fikse verandering van werkprocessen in gang om meer efficiency te bereiken. “Vertrouwde patronen doorbreken móet, wil je verder komen.”

Hij weet dat dit niet gemakkelijk is. “Hakken in het zand, reacties als ‘maar weet je wel wat wij allemaal nog meer moeten doen?’ Die weerstand hoort bij verandering, maar het is voor mij geen reden om dan maar niks te doen. Als er zaken zijn die efficiency blijkbaar in de weg staan, vind ik dat juist een argument om zaken anders aan te pakken.” Summa Adviesgroep deed dat: de werkprocessen gingen op de schop in alle 3 de vestigingen (Oirlo, Roermond en Panningen). “Mensen gingen ander werk doen dan ze gewend waren. Dat leidde er ook toe dat we afscheid namen van sommigen.”

Ondernemerschap is cruciaal
Toch zijn zulke stappen nodig. “Risico nemen hoort erbij”, vindt Rob. “Het is een onmisbaar facet van ondernemerschap. Je ziet momenteel veel hypotheekverstrekkers in hun oude patroon terugvallen nu het beter gaat. Ik betwijfel of ze bezig zijn met de toekomst. Ik vind dat je altijd moet innoveren, samen met je mensen. Wij hebben bij Summa een team Young Professionals geformeerd van pas afgestudeerde medewerkers. Die buigen zich over de ontwikkeling van nieuwe bedieningsmodellen voor jongeren. Dat zijn onze klanten van de toekomst. Verder tuigden we werkgroepen op om projecten gestructureerd te laten verlopen. Zo voorkomen we dat goede ideeën stranden, want die hebben we nodig om succesvol te blijven.”

‘Voortrazen is mijn valkuil’
Toch is het af en toe op eieren lopen. “Niet té snel gaan, want verandering zorgt voor onzekerheid. Onze branche is in de afgelopen 7 jaar meer veranderd dan in de 100 jaar ervoor. Dat is nogal wat. Zelf vind ik op de rem gaan staan soms lastig, omdat ik bijvoorbeeld al weken met iets bezig ben. Dan passeer ik weleens medewerkers en die roepen dan terecht ‘Had mij erbij betrokken!’. Voortvarendheid is soms wel mijn valkuil.”

‘Soms loopt het fout’
Het meekrijgen van mensen is voor Rob een uitdaging op zich, maar die gaat hij graag aan. “Het veranderen van een bedrijfscultuur vraagt tijd. We hebben de transitie van productgericht naar adviesgericht redelijk achter de rug. En nog steeds zijn we elke dag bezig met verder kijken dan producten. We denken continu na over de waarde die we willen toevoegen. Allemaal om klantgerichter te werken. Ik heb geleerd dat je mensen zelf moet laten ontdekken hoe ze die zaken aanpakken. En op zo’n ontdekkingstocht loopt het weleens fout. Dat laat ik dan ook gebeuren. Bewust.”

Stimuleren en vertrouwen geven
“Toegegeven, dat is niet gemakkelijk”, gaat Rob door. “Dan zit ik op mijn lip te bijten om niet in te grijpen. Maar dat kan niet, ik heb ze immers gestimuleerd het zelf te doen. Ze het vertrouwen gegeven zaken zelf op te lossen. Zulke ervaringen zijn de beste leerschool.” En als het fout loopt? “Dan ga ik met de mensen in gesprek: ‘waar is het precies mis gegaan?’ En: ‘hoe zou je het nu anders doen?’ Ik vind het overigens belangrijk om successen ook te vieren. Of het nu een commercieel succes is of een administratieve verbetering. Elk stapje is er 1.”

Meer interviews uit deze reeks lezen? Laat u inspireren.

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.