Marktmeter: Uitbesteden, een serieuze optie

Marktmeter: Uitbesteden, een serieuze optie

Maar liefst 75% van de adviseurs overweegt diensten uit te gaan besteden. Dat blijkt uit de Marktmeter van juni 2014. Dat deze adviseurs daar profijt van gaan hebben, is aannemelijk. Uit een onderzoek uit 2010 blijkt, dat de meeste succesvolle innovatiestrategieën ontplooid worden nadat essentiële bestaande diensten zijn uitbesteed.

Prof.dr. Henk Volberda concludeerde in zijn onderzoek naar ondernemerschap, dat adviseurs vooral ICT, de activiteit die zij het meest belangrijk vinden, ook het meest uitbesteden. Voor het overige besteedt de sector juist niet zoveel uit. Deze Marktmeter laat zien dat veel adviseurs wel serieus overwegen om dat te gaan doen. Overigens zijn er al adviseurs die dit doen; het aangaan van samenwerkingsverbanden waarbij adviseurs hun backoffice delen, is daarvan een goed voorbeeld.

"Uitbesteden kan een uitstekende keuze zijn om vernieuwing in gang te zetten."



Ruimte om waarde te creëren
Uitbesteden levert innovatieruimte, kostenreductie en efficiency op. Het biedt adviseurs de kans om processen opnieuw in te richten, het serviceniveau te verbeteren en de resterende activiteiten te laten groeien.  Het onderzoek van Volberda laat zien dat uitbesteden een uitstekende keuze kan zijn om vernieuwing in gang te zetten. Adviseurs die vernieuwen, hebben veel vaker (21%) activiteiten uitbesteed dan adviseurs die repliceren. Ze beschikken over meer ruimte om waarde te creëren en klanten wat extra’s te bieden.

Weloverwogen uitbesteden
Maar hoe beslis je wat je uitbesteedt? En aan wie? Een adviseur kan, door het introduceren van een nieuw businessmodel, al bepalen welke bestaande activiteiten relatief minder belangrijk zijn. Daarmee komen deze eerder in aanmerking voor uitbesteding. Belangrijk is, dat de keus weloverwogen wordt gemaakt. Niet alleen prijsafspraken en samenwerkingsovereenkomsten spelen een rol, maar ook de zachte factoren. Het gaat immers om vertrouwen.

Maatwerkplan
Wie overweegt om diensten uit te besteden, doet er goed aan in gesprek te gaan met een bedrijfsconsultant. Een checklist (bijvoorbeeld van het ondernemersprogramma Voorzie) kan helpen om tot een maatwerkplan te komen.  Daarmee komen tevens de risico’s in beeld. Bij uitbesteden kán immers kennis wegstromen. Het waarborgen van de kwaliteit van dienstverlening, maar ook van operationele efficiëntie zijn daarom aandachtspunten die erbij horen als ‘uitbesteden’ een serieuze overweging is.

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

2 Reacties
  • Eric Rooderkerk | E-Factuur Intermediair | 1 juli 2014 13:59
    Uitbesteden waarvan? en is dit nog nodig bij o.a. de nieuwe abonnementen en fee verdienmodellen? Wij zien dit gelukkig steeds minder en geloven hier ook niet in. Waarom hoge externe kosten maken die je tegenwoordig vrij eenvoudig zelf kunt uitvoeren? Neem bijvoorbeeld de facturatie, incassos en het belangrijke debiteurenbeheer. Efficiënt zelf doen met gebruik van het moderne digitale EFI facturatiesysteem kost weinig tijd en bespaart advieskantoren vele honderden tot duizenden Euros aan uitbestedingskosten.

  • Eric Rooderkerk | E-Factuur Intermediair | 1 juli 2014 13:59
    Uitbesteden waarvan? en is dit nog nodig bij o.a. de nieuwe abonnementen en fee verdienmodellen? Wij zien dit gelukkig steeds minder en geloven hier ook niet in. Waarom hoge externe kosten maken die je tegenwoordig vrij eenvoudig zelf kunt uitvoeren? Neem bijvoorbeeld de facturatie, incassos en het belangrijke debiteurenbeheer. Efficiënt zelf doen met gebruik van het moderne digitale EFI facturatiesysteem kost weinig tijd en bespaart advieskantoren vele honderden tot duizenden Euros aan uitbestedingskosten.

Reageer ook op dit artikel

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.