Marcel van Loon: 'De toekomst zit hem in durven kiezen'

25-10-2016
Waardering
Marcel van Loon: 'De toekomst zit hem in durven kiezen'

Zijn vader én grootvader gingen hem voor als directeur-eigenaar van Van Loon Assurantiën en Van Loon Volmacht. Nu staat Marcel van Loon aan het roer van de bedrijven in Dordrecht, waar 10 mensen werken. “De groei is er nog niet uit”, verzekert Marcel. “Maar daar moet je wel wat voor dóen.”

Marcel leidt beide bedrijven succesvol, maar is naar eigen zeggen geen ‘geboren manager’. “Toen er alleen nog familieleden werkten, was een personeelsbeleid helemaal geen issue. Dat werd het pas toen we vacatures gingen plaatsen.”

‘Discussie is niet erg’
Het aanvoeren van personeel leerde hij al doende. “Geen hele grote opgave”, lacht hij, “want ik verzamel goede medewerkers om me heen. Die weten heel goed wat ze doen. Ze voelen zich verantwoordelijk voor hun werk. Dat scheelt.” En serieuzer: “Al zijn er natuurlijk leermomenten geweest. Ik heb weleens een beslissing genomen zonder overleg. Dat ging bijvoorbeeld over de aanschaf van bepaalde automatisering. Reken maar dat ik snel werd teruggefloten. En terecht. Iets opleggen haalt helemaal niks uit, je moet zaken met elkaar delen. Natuurlijk kan er dan alsnog discussie ontstaan, maar dat is niet erg. Je werkt dan samen toe naar een oplossing, die ook nog eens gezamenlijk wordt gedragen.” ‘Samenwerken’ en ‘vrijheid bieden’ zijn dan ook aspecten, waarmee Marcel zijn manier van leidinggeven samenvat.

‘Mijn antwoord: de Stichting JVM’
Beide Van Loon-bedrijven groeien. Zo nam Van Loon Assurantiën onlangs nog een groot regionaal bedrijf over. Met Van Loon Volmacht koos Marcel voor een uitgestippelde strategie. “Die is gebaseerd op – inderdaad – samenwerking. Ik zie wat er in de financiële wereld gebeurt. Hoe dat leidt tot de noodzaak om efficiënter te werken en vernieuwingen door te voeren. Daarin ben ik niet uniek, er zijn natuurlijk heel veel vakgenoten die dat zien. Waar ik wel anders in ben, is dat ik er daadwerkelijk iets mee doe.” Die roep om meer efficiency en meer innovatie beantwoordde hij met de oprichting van de Stichting Jonge Volmacht Managers (JVM). Dit is een unieke samenwerking van 9 huisvolmachtkantoren, verspreid over het land.

Op zoek naar gelijkgestemde zielen
“Ik zocht daarvoor gelijkgestemde, ondernemende zielen: jong, ambitieus en met het lef om nieuwe wegen te bewandelen”, licht Marcel toe. “Lef hebben is cruciaal. Mik je op een hoge marktpositie, dan moet je durven investeren in iets nieuws. Dat kun je in je eentje doen. Ik zag echter meer in samenwerking met collega-kantoren.” De leden van Stichting JVM kozen onder meer voor een gezamenlijk inkoopbeleid. “Ook delen we 1 automatiseringssysteem en bundelen we pensioenactiviteiten. Ik besef dat veel partijen zo’n intensieve samenwerking niet aandurven. Toch moet elk kantoor vroeg of laat kiezen. Wij hebben op ontwikkelingen voorgesorteerd en zien nu dat het vruchten afwerpt. We halen door die efficiency meer klanten binnen en bieden een optimale dienstverlening. Dit alles leidt tot loyale klanten.”

Samenwerken achter de schermen
De leden van de stichting zitten niet in elkaars vaarwater. “In de zakelijke dienstverlening zie je nauwelijks ‘shopgedrag’. We zijn geen Coolblue of Bol.com. Hoewel die ondernemingen bij uitstek geschikt zijn om elkaars systemen te delen, zullen ze dat nooit doen. Vanwege hun concurrentiepositie. Daarvan is bij ons geen sprake. Voor onze klanten zijn wij gewoon ‘Van Loon’ en dat blijven we. De samenwerking gebeurt achter de schermen. Daar zijn we met elkaar op zoek naar manieren om de uitvoering van ons werk slimmer aan te pakken. De samenwerking gaat ver, want heb ik een zieke schadebehandelaar, dan kan ik er bij 1 van de samenwerkingspartners eentje inhuren. Uiteindelijk is de klant daarmee geholpen, daar gaat het om.”

Meer interviews uit deze reeks lezen? Laat u inspireren.

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.