Goede medewerkers máken een bedrijf

10-07-2014
Waardering
Goede medewerkers máken een bedrijf

Adviseurs die oog hebben voor het personeel van hun MKB-klant, dragen bij aan het succes van diezelfde klant. Vaak zit een ‘probleem’ hem namelijk niet in de productie, maar in de talenten van het personeel. Het is een essentieel onderdeel bij het in kaart brengen van de risico’s van een bedrijf.

Daarmee is niet gezegd dat medewerkers per definitie slecht presteren als een bedrijf belemmeringen tegenkomt. Juist door dóór te vragen kan het zomaar zijn dat zeer talentvolle medewerkers eenvoudigweg op de verkeerde plek zitten. Of dat op die ene plek een nieuwe medewerker met andere talenten beter tot zijn recht komt.

Kloof dichten
Detacheringsbureau Yacht ontdekte na een onderzoek onder HR-managers dat er veel bedrijven zijn die kampen met een kloof tussen het talent dat ze zoeken en de mensen die ze in huis hebben. “(…) De meerderheid van de werkgevers moet met een suboptimale ploeg uit de crisis klauteren. Slechts 18% van de ondervraagde managers zegt exact de juiste mensen te hebben. De meest gehoorde klacht is gebrek aan kennis en kwaliteit (…) Maar liefst 88% zou personeel willen vervangen (…).”

Geef medewerkers ruimte, minimaliseer hiërarchie en bied flexibiliteit en autonomie.



Talent aantrekken. Maar hoe?
Die uitkomst is hard, maar tegelijkertijd kunnen bedrijven, met het juiste advies, sterk uit zo’n situatie komen. Ze kunnen hun medewerkers gaan beschouwen als echte ambassadeurs, die beloond worden als zij een nieuwe medewerker aandragen die succesvol aangenomen wordt. Ook de moeite waard: laat een bedrijf zichzelf stevig positioneren. Wat is de toegevoegde waarde, welk ‘hoger doel’ dient het bedrijf? 5 op de 10 professionals werkt het liefst bij een bedrijf dat bijdraagt aan een groter geheel. Bovendien zijn de talenten van nu op zoek naar ‘zinvol’ werk en niet naar ‘gewoon een baan’.

Tips om talent te behouden
Hebben ze talent aan boord, dan is het voor MKB’ers zaak om dat te behouden:
•    Bied als ondernemer duidelijkheid. 60% van de professionals waardeert het als ze weten wat er van hen verwacht wordt.
•    Waardeer als ondernemer je medewerker. Erken goede prestaties en vier de successen.
•    Investeer. 20% van de professionals werkt graag in een organisatie die hen kansen geeft om (bijvoorbeeld door opleiding) te groeien.
•    Geef medewerkers ruimte, minimaliseer hiërarchie en bied flexibiliteit en autonomie.
Topondernemer Ricardo Semler en de TedX video over duurzame inzetbaarheid van talent bieden hiervoor volop inspiratie!

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.