Erik Willems: ‘Nooit achterover leunen’

20-09-2016
Waardering
Erik Willems: ‘Nooit achterover leunen’

Als directeur van APS Pensioenteam en APS Inkomensteam in Waardenburg heeft Erik Willems zijn rol duidelijk op het netvlies staan: hij is niet de aanjager van administratieve processen of organisatieveranderingen binnen de kantoormuren, maar neemt op commercieel vlak het voortouw. Zijn motto: ‘leun nooit achterover, zelfs niet als het goed gaat. Grijp kansen waar het kan’.

“Klanten behouden en nieuwe klanten welkom heten, daar zit voor mij het plezier van mijn werk in”, vertelt Erik. APS is met 38 medewerkers 1 van de weinige, middelgrote advieskantoren dat zich met pensioen- en inkomensadvies op het MKB richt. “Onze klanten zijn ondernemingen met 25 tot 250 mensen. Klanten dus waar je vaak nog met de ondernemer zelf praat.”

Netwerken hoort erbij
De gesprekken die hij voert, gaan niet alleen maar over regelingen of risico’s, maar ook over allerlei andere facetten van het ondernemerschap. “Als je eenmaal met een kop koffie zit te praten met een ondernemer, komt er van alles ter tafel. Speelt er iets waar ik via mijn netwerk bij kan helpen, dan doe ik dat. Misschien is dat ook wel leiderschap: zorgen dat je de juiste mensen kent. Het werpt bij ons vruchten af. We kunnen er onze klanten oprecht mee verder helpen.”

Groei in pensioenen
De basis van het succes werd bij APS gelegd in ‘pensioenen’. Klanten adviseren en aan de portefeuille toevoegen: APS Pensioenteam deed het onder leiding van Erik in de afgelopen jaren veelvuldig. Geheel op eigen kracht dankzij de heldere manier van adviseren en communiceren en een beetje geholpen door de ontwikkelingen in de sociale zekerheid. “De regulering in de pensioenen zorgde ervoor dat heel wat advieskantoren hun pensioenactiviteiten afstootten. Daar zijn we op ingesprongen door klanten van anderen over te nemen.” Ook nieuwe wet- en regelgeving zorgde bij APS Pensioenteam voor groei, “omdat elke klant opnieuw geadviseerd moest worden. Weliswaar ‘dagelijks werk’ maar wel enorm complex. We hebben ons personeelsbestand toen flink uitgebreid.”

‘Blijf in beweging’
In 2015 kwamen de pensioenen in relatief rustig vaarwater terecht. Dat was voor Erik het moment om te onderzoeken waar nieuwe kansen lagen. “Ik wil verder, ben daarin soms zelfs wat ongeduldig. Maar mijn opvatting is dat je in beweging moet blijven om succesvol te zijn.” ‘Achterover leunen’ zodra het goed gaat, beveelt hij dan ook geen enkel advieskantoor aan. “In elke organisatie heb je iemand nodig die gespitst is op nieuwe kansen. Je verstevigt er je basis voor de toekomst mee. Bij mij zit het in het dna, denk ik.” Het leidde tot een nieuwe tak van sport: APS Inkomensteam. “Ik vond een partner die de organisatorische kant van ‘Inkomen’ op zich neemt en wij gaan zelf de boer op met inkomensadviezen. Zo hebben we nu een nog breder dienstverleningspakket waarmee we ondernemers alles bieden, wat te maken heeft met hemzelf en zijn personeel.”

‘Ik ben een klantenmens’
Dat hij zich op de commerciële kant richt en expliciet niet op het organisatorische aspect van bedrijfsvoering heeft alles te maken met zelfkennis. Het leidt bij APS tot gedeeld leiderschap. “Ik krijg geen energie van ‘processen managen’. Als je dat van jezelf weet, moet je daar niet geforceerd toch iets in gaan doen. Ik ben een klantenmens. Ik coach wel collega’s die ook klantencontacten hebben, maar dat doe ik geheel vanuit die commerciële insteek. De organisatorische kanten van het bedrijf liggen in de vertrouwde handen van mijn collega-directieleden. Zo doen we allemaal waar ons hart ligt en dat biedt ons ruimte om er nog sterker in te worden.” 

 

Meer interviews uit deze reeks lezen? Laat u inspireren.

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.