Adviseur van de toekomst : Je klant heeft doelen. Help deze te realiseren

08-12-2015
Waardering
Adviseur van de toekomst : Je klant heeft doelen. Help deze te realiseren

Bedrijven en organisaties zijn dagelijks bezig met het bereiken van hun doelen. Of ze daarin succesvol zijn, hangt af van heel veel factoren. Eén belangrijk facet: de risico’s. Welke zijn er eigenlijk allemaal? Hoe groot zijn ze en in hoeverre staan ze het bedrijf in de weg om ambities waar te maken? En – belangrijk – wat doe je met die risico’s?

Risico’s beheersbaar maken is méér dan je goed verzekeren. Ga jezelf maar na, gewoon thuis, in je privésituatie: ook al heb je nog zo’n goede inbraakverzekering, je sluit je woning steeds zorgvuldig af als je weggaat, toch? En die laptop laat je vast niet in het zicht staan, zelfs niet  als je heel even van huis bent.

Flinke stap richting specialisatie
Risico’s beheersen heeft dus óók te maken met gedrag. Vertaald naar de zakelijke markt heb je het dan bijvoorbeeld over de bedrijfscultuur, over hoe er wordt gecommuniceerd, hoe mensen werken en welke verantwoordelijkheden zij dragen. Adviseurs die zich over dit brede spectrum van risicomanagement buigen, ontpoppen zich steeds meer tot bedrijfsconsultant. Die rol vraagt om andere vaardigheden en wie daarvoor kiest, neemt een flinke stap richting specialisatie.

Kennis uit de organisatie halen
Als specialist in risicomanagement ben jij degene die klanten begeleidt alle risico’s in een organisatie in kaart te brengen. Maar je gaat nog een stap verder: je helpt namelijk doelen te behalen. Je gaat de dialoog aan, praat met management en medewerkers en voorziet in tools om alle kennis over risico’s, oorzaken en gevolgen uit die organisatie naar boven te halen. Zo leg je feilloos bloot welke factoren van invloed zijn op de ambities. Met die kennis geef je je klanten de ruimte om daar actie op te ondernemen.

Ruimtemakers gaan over ‘onderstroom’
Wie op deze manier zijn klanten begeleidt, noemen we een Ruimtemaker. In onze leergang De Ruimtemakers reiken we vaardigheden en tools aan om als Ruimtemaker processen te begeleiden. Om de dialoog aan te gaan met ondernemers én zijn medewerkers zodat zij zelf beseffen welke risico’s er zijn. Dit is overduidelijk geen op verzekeringen geënte aanpak, maar eentje die zich vooral richt op de ‘onderstroom’ in organisaties. Omdat die er onmiskenbaar toe doet bij het realiseren van ambities.

Gerard Rooks
Consultant Voorzie

 

Wil je jouw klanten begeleiden in hun risicomanagement? Lees hier meer over wat Voorzie en de Ruimtemakers voor je kunnen betekenen. Of neem contact op met Voorzie. Je kunt je ook direct aanmelden voor de Masterclass de Ruimtemakers. 

 

Over Gerard Rooks

"Om iets te krijgen wat je nog nooit had, moet je iets doen wat je nog nooit deed."

Dat is de meeste ondernemers natuurlijk op het lijf geschreven, maar wat is het lastig de juiste keuze te maken. Voorzie biedt een fantastisch programma om daarbij te begeleiden.

Het is mooi om op die manier een bijdrage te kunnen leveren aan de inzichten van de ondernemer en zijn medewerkers. In deze snel veranderende wereld komt er veel op hen af. Het is mijn passie om samen met hen op zoek te gaan naar talenten en drijfveren en zodoende naar effectiviteit. Zo dragen we bij aan het duurzame succes van onze partners in business.

Ik ben er trots op dat ik Business Consultant Voorzie mag zijn.

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.