Om het échte succes te realiseren moet je andere dingen doen

17-01-2014
Waardering
Om het échte succes te realiseren moet je andere dingen doen

Op 16 januari vond de eerste ‘keukentafelsessie’ plaats met onze relaties over ondernemerschap. Te gast bij Salem Samhoud (&Samhoud) ging de dialoog over het thema visie en strategie. De eerste sessie in een reeks van 3, in aanloop naar ons symposium over ondernemerschap. Een mooie open setting, waarin de 8 aanwezige ondernemers zich kwetsbaar opstelden.

“Ook succesvolle ondernemers lopen met vragen rond, hebben dilemma’s of kennen knelpunten. Deze sessies zijn bedoeld om elkaar te inspireren en van elkaar te leren”, zegt onze directievoorzitter Jack Hommel.

Hebben we het juiste talent aan boord?
De visie hebben de meeste ondernemers wel op orde. Het is de weg er naartoe die men aan het bewandelen is die de uitdaging heeft, als het gaat over de strategie. Een veel gedeeld punt ligt op het mensen vlak; de bedrijfscultuur en kwaliteiten van de medewerkers. “We hebben veel veranderingen doorgevoerd, de uitdaging is de mensen mee krijgen. En hebben we wel het juiste talent aan boord, om vooral samen ons doel te bereiken? Hoe herkennen we deze talenten? En hoe pakken we dit veranderproces aan? Dit geeft me enerzijds energie om er mee bezig te zijn, maar beangstigd me ook wel weer als ik weer op kantoor rondloop.”

Salem beaamt dat dit een belangrijk punt is. “Zeer tevreden medewerkers leiden tot zeer tevreden klanten leiden tot groei. En je bedrijf kan alleen groeien, als je mensen kunnen groeien.” Ook een van de ondernemers haakt hierop in. “Het belangrijkste vind ik de passie hebben en uitstralen. Zet mensen in hun kracht. Dat is het doel van een manager. Dat geeft mij zelf energie en de ander nog meer. Zowel mijn mensen als ikzelf zijn trots als ik zie dat ze groeien en in hun kracht staan en bijdragen aan het totaal.”

Ook succesvolle ondernemers lopen met vragen rond, hebben dilemma’s of kennen knelpunten

Wees wat filosofischer om een strakke missie en visie te formuleren
“Er zijn 4 elementen belangrijk als je de visie van je bedrijf wilt bepalen”, zegt Salem Samhoud. Ten eerste bepaal je ‘hoger doel’. Waarom ben je er? Wat is jouw bestaansrecht? Als je het waarom niet meer weet als ondernemer, kom je altijd in de problemen met je bedrijf. Daarnaast bepaal je je kernwaarden: waar leven wij naar? Dit moet je consistent doorvoeren en vasthouden! Weet jij welke prijzen je zou willen winnen als bedrijf? Denk hier over na, dit is een goede motivator. En wat is jullie ‘de man op de maan’? Het lange termijn doel? Het is je diepere inspiratiebron, hierop pas je je visie aan. Ik noem dit het gewaagd doel. Tot slot bepaald je wat je goed moet kunnen, je kernkwaliteiten, om je doelen te behalen.” Alles 4 hangen met elkaar samen en zijn nodig om het een of het ander te bereiken. Een tip van Salem: “Neem de tijd en wees wat filosofischer om een strakke missie te formuleren”.

Ervaringen delen en overdenken
Deze eerste ‘keukentafelsessie’ was de aftrap in een reeks van 3 sessies. Een reactie van een van de deelnemers de volgende dag: “De sfeer nodigde uit tot openheid en eerlijkheid en tot delen van ervaringen. Geen college maar interactie waarin er met respect ruimte voor ieders inbreng was, houden zo.”

Salem geeft nog een extra tip om te overdenken: “Om het échte succes te realiseren moet je andere dingen doen”. Met andere woorden, als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Dat is de essentie van ondernemerschap.

Lees ook het verslag van Willem Vreeswijk, VVP


Aan de eerste keukentafelsessie over strategie en visie schoven 8 ondernemers aan: Jasper Vrieling (Vrieling Adviesgroep), Frank Cooler (Intrasurance Groep), Jan Willem Melching (Melching Groep), Raymond Brood (Mercer), Tim Schoonbergen (Nedasco), Robert Wondaal (Robidus), Rob van Os (Schouten Zekerheid) en Coert Mink (ten Hag Financiële Dienstverleningsgroep). De tweede sessie (thema: veranderend klantgedrag) staat onder leiding van Annemarie van Gaal op 23 januari en de derde (thema: leiderschap) wordt geleid door Annemarie de Jong (Better Future) op 4 februari.

Over Leonie Haas

Merk & corporate communicatie specialist bij Avéro Achmea. Verder interesse in fotografie, Afrika, (neuro)marketing en lekker eten. Ik hou van waarde toevoegen, creatief zijn, ben nieuwsgierig, een doorzetter en enthousiast!

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.