‘Continu verbeteren, een prima gewoonte’

07-01-2016
Waardering
‘Continu verbeteren, een prima gewoonte’

Stel, je bent erg succesvol. Ben je dan nog steeds gemotiveerd om het nóg beter te doen? Wie hierop ‘ja’ zegt, onderscheidt zich van heel veel anderen. Het betekent namelijk dat ‘verbeteren’ er in jouw bedrijf gewoon bij hoort. In een cultuur waarin continu verbeteren een gewoonte is, ligt een duurzaam succesvolle toekomst binnen handbereik.

Juist in tijden dat het goed gaat, heb je wat meer je handen vrij om te kijken waar het precies beter kan. Kunnen je interne processen een opfrisser gebruiken? Of kan het aspect ‘leidinggeven’ beter om medewerkers te stimuleren met een open blik naar hun werk te kijken? En hoe is het eigenlijk gesteld met je bedrijfscultuur? Neigt die naar ‘u vraagt, wij draaien’ of heerst er bevlogenheid om de klant te verrassen en meer te doen dan hij verwacht?

Gedreven blijven
Als je het goed wilt doen, kijk je naar alle aspecten in je onderneming, naar de harde en zachte kanten. Niet incidenteel op een achternamiddag ‘met de benen op tafel’, maar structureel, als onderdeel van je bedrijfsvoering. Continu verbeteren begint dan ook bij de visie en missie van je bedrijf. Daar ligt immers de kern van hoe je naar klanten kijkt en hoe je jouw adviesrol vervult, nu en in de toekomst. Ik vergelijk het altijd maar met topsporters die records breken en toch gedreven blijven om het bij een volgende wedstrijd nóg beter te doen.


De tijd nemen voor verbetering
Kantoren voor wie ‘goed genoeg’ niet goed genoeg is, zijn dan ook steeds bezig met het prikkelen van leidinggevenden en medewerkers om aan zelfreflectie te doen. Om uit te spreken waar het beter kan in hun rol en functie of in processen. Deze kantoren zijn intrinsiek gedreven om het steeds beter te doen en daar de tijd en ruimte voor nemen. Dat doen ze bijvoorbeeld door iemand binnen hun gelederen Verbetercoördinator te maken. Die houdt het aspect ‘verbeteren’ continu hoog op de agenda. Binnen ons Voorzie programma ‘Continu Verbeteren’ leiden we deze personen op om zich vooral over procesmatige verbeteringen te buigen. In combinatie met de kennis die binnen het Nyenrode Lean Institute aanwezig is, geven we ze instrumenten om lean werken succesvol toe te passen in een kantooromgeving. Juist op volmacht- en schadeafdelingen kunnen leanmethodieken het verschil maken.

 

Cultuur en gedrag tellen ook
Wie de procesmatige kant wil verbeteren, beseft doorgaans ook heel goed dat continu verbeteren zóveel meer is.  En terecht: verbeteringen moeten niet alleen waarneembaar zijn in bedrijfsprocessen maar ook in cultuur en gedrag. Het is deze optelsom die ervoor zorgt dat medewerkers met plezier werken en klanten je weten te vinden én bij je blijven. Daarmee bouw je zelf verder aan je succes.

 

Simon de Witte,
Business consultant Voorzie

 

Ook steeds beter worden? Kom naar de Masterclass Lean Management voor advieskantoren. Of lees eerst meer over het thema Continu Verbeteren. 

Over Simon de Witte

"Zo doen wij het hier al jaren!"

Een zin die mij prikkelt! Ik ga graag met ondernemers in gesprek. Is deze manier ook écht de beste? Of kan het toch anders? Efficiënter. Klantgerichter. Commerciëler.

Ontwikkelen is goed voor iedereen. Ook voor organisaties. Wat is de manier voor jouw organisatie om verder te komen? Samen komen we tot de best passende strategie. En de best passende middelen.

Ik heb Voorzie zelf ervaren vanuit mijn rol als intermediair. Ik gun jou en je onderneming dezelfde ervaring. Wanneer je merkt dat we jouw organisatie samen blijvend kunnen verbeteren, heb ik mijn werk goed gedaan. Daar krijg ik energie van.

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.