Bas de Voogd: ‘Een carte blanche om te pionieren’

15-09-2016
Waardering
Bas de Voogd: ‘Een carte blanche om te pionieren’

Bas de Voogd, algemeen directeur van serviceprovider Voogd & Voogd, bouwt verder op een unieke erfenis die zijn vader in het bedrijf achterliet: innovatievermogen. Hij was 50 jaar geleden 1 van de eersten in de verzekeringsbranche die het belang zag van kantoor- en procesautomatisering. “Die unieke positie hebben we nog steeds”, vertelt hij. “Ik geef mijn mensen nu volledige vrijheid om daarin te blijven pionieren.”
 

Die vrijheid laat Bas overigens flink verschillen van zijn vader, weet hij. “Die wilde echt álles controleren. Hij liep voorop in automatisering maar had ondertussen ook de bakjes in- en uitgaande post op zijn bureau staan. Zette overal zelf zijn handtekening op”, schetst hij. “Dat kon toen. Hij had 25 medewerkers in dienst en wilde maar beperkt groeien. Ik vertrouw op hun kwaliteiten, luister en stel vragen. Zo faciliteer ik ze om op hun eigen vakgebied het beste uit zichzelf naar boven te halen."
 

Lef en stropdassen
Die ‘vrije hand’ was jaren geleden ook 1 van de redenen dat hij niet automatisch in het bedrijf van zijn vader aan de slag ging. “Onze karakters verschillen nogal. Waar hij grip wilde houden, durfde ik risico’s te nemen.” Een eigen pensioenadviesbureau beginnen bijvoorbeeld, samen met een compagnon. “Ik was toen 26, de bijbehorende diploma’s had ik nog niet.” Wat hij wel had: lef, een keurig pak en een paar stropdassen. “Daarmee ging ik aan de slag. Ik wist dat we succes konden hebben. Als we de juiste mensen maar om ons heen verzamelden.” Ze namen een aantal actuarissen in dienst en behaalden daarna zelf hun diploma’s. Het adviesbureau liep goed. “Zo bewees ik dat je voor het leiden van een onderneming niet alles zelf hoeft te doen of te weten. Als je je doel maar voor ogen houdt. Ook belangrijk: geef medewerkers de ruimte bij het uitvoeren van hun werk. Dat daagt uit. Het maakt je als team, als bedrijf, sterker.”

Tweerichtingsverkeer á la Google
Vader De Voogd raakte ook overtuigd. In 1998 vroeg hij Bas om hem op te volgen als directeur van Voogd & Voogd. “Ik heb me vanaf dag 1 vooral gericht op het verbinden van mensen. Met een platte organisatie, korte lijnen en een open, integere bedrijfscultuur. Een beetje zoals Google nu doet. Daar praat de directie wekelijks met medewerkers uit alle lagen van de onderneming. Tweerichtingsverkeer dus, waarbij medewerkers zich gehoord voelen. Zoiets past ook bij mij. Input krijgen uit de organisatie creëert een breed draagvlak. Dat heb ik nodig om onze missie uit te voeren: samen met bemiddelaars klanten verzekeren van een zorgeloze financiële toekomst.

Innovatie op innovatie
Input krijgt hij onder meer van de 20 medewerkers van het Innovatielab van Voogd & Voogd Diensten. “Met dat bedrijfsonderdeel richten we ons 100% op ict. We bouwen ermee voort op de innovatiedrang van mijn vader. Hij schafte eind jaren ‘60 computers aan. Schreef er zelf de software voor omdat die nog niet bestond. Wij ontwikkelen nu innovatieve apps, nieuwe verzekeringsoplossingen en andere online diensten om adviseurs en hun klanten vooruit te helpen.”

‘De wereld van nu loslaten’
Ook hier zorgt Bas weer voor experts waarop hij kan leunen. “In ons Innovatielab werken jonge mensen die ‘digitaal’ denken. Ik moedig ze aan de wereld van nu los te laten. Ze mogen volledig vrij ontwerpen, uitproberen, verfijnen, soms weggooien en weer opnieuw beginnen. Puur pionieren dus. Zo zijn we de adviseur en de klant van de toekomst nu al van dienst.” 

 

Meer interviews uit deze reeks lezen? Laat u inspireren.

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.