Trend 4: ‘Auto kopen? We doen de verzekering erbij!’

Trend 4: ‘Auto kopen? We doen de verzekering erbij!’

Steeds vaker bieden bedrijven hun producten inclusief verzekering aan. Het gaat daarbij vaak om niet-complexe schadeverzekeringen. De rol van de adviseur lijkt daarmee kleiner te worden, tenzij hij manieren vindt om ook hier toegevoegde waarde te leveren.

“Verzekeringen worden onderdeel van grotere klantproposities”, beaamt Jonne Scholten, Voorzie-consultant bij Avéro Achmea. “Denk aan een tandarts die met een eigen verzekering komt. Of aan een autodealer die bij de auto ook meteen een verzekering levert.”

 

Impact op de adviseur
Zulke initiatieven, waarbij ‘eenvoudig afsluiten’ en ‘verzekeren tegen de beste prijs’ een rol spelen, spreken aan. “Het platform sloopdecrisis.nl, dat allerlei zorg-, schade- en autoverzekeringen veilt, is daarvan een goed voorbeeld. Het claimt inmiddels 420.000 klanten te hebben. Het initiatief garandeert deze klanten een kostenbesparing van  € 1.000 op de vaste lasten dankzij inkoopvoordeel. Dit initiatief heeft impact op de adviseur. Klanten schaffen hun niet-complexe verzekering nu aan via dit platform en gaan niet meer bij de adviseur langs.”

 

Samenwerken met business partners biedt kansen

 

Nieuwe rol voor adviseurs
Als deze trend doorzet, speelt de adviseur in het meest ongunstige scenario geen rol meer in niet-complexe situaties, “en verliest hij zijn inkomsten”, aldus Jonne. “Tenzij hij zijn eigen rol tegen het licht houdt. Wat kan hij doen om de technieken van direct writers toe te passen in de adviespraktijk bijvoorbeeld? Samenwerken met business partners – co-creatie – biedt kansen om gezamenlijk dit soort bredere proposities te ontwikkelen, waarmee de eindklant zich goed bediend weet. Deze trend biedt ook mogelijkheden voor de adviseur om zich te ontwikkelen tot bedrijfsadviseur, die actief meedenkt in de propositieontwikkeling van de klant en welke rol financiële producten daarbij kunnen spelen.”

 

Andere trends in deze reeks:

Trend 3: community’s geven de doorslag
Trend 2: Social media zijn dé communicatiemiddelen van nu
Trend 1: ‘advies is het product’

 

Over Jonne Scholten

“Ik word geïnspireerd door echte ondernemers. En krijg een ontzettende kick van het leveren van een bijdrage aan het succes van een ondernemer door het bieden van nieuwe inzichten. Het behalen van een gezamenlijk resultaat is mijn doel. Dat motiveert me! Wanneer een ondernemer na een traject aangeeft hoe Voorzie hem of haar geholpen heeft, ben ik erg trots.”

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

1 Reactie
  • asSi9563hu | 8 mei 2016 11:21
    http://buylipitor.trade/ - lipitor http://azithromycin.loan/ - azithromycin http://nexium.click/ - home http://buy-advair.xyz/ - buy advair diskus online http://buypropranolol.racing/ - where to buy propranolol http://stromectol.link/ - stromectol http://is-albenza-over-the-counter.se/ - albendazole 400 mg

Reageer ook op dit artikel

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.