“Consument laten zien wat advies oplevert”

25-06-2013
Waardering
“Consument laten zien wat advies oplevert”

Wil de consument de waarde van advies meer gaan ervaren, dan zal de adviseur beter moeten laten zien wat het advies oplevert. Dat gaat verder dan inzicht geven in dienstverlening en beloning.

Dit kwam naar voren tijdens het rondetafelgesprek van VVP met Jack Hommel (Avéro Achmea), Theodor Kockelkoren (AFM), onderzoeker Fred de Jong, Coen van Ham (Kettlitz Wulfse) en docent en auteur Wouter de Vries jr.

Wouter is het eens met de Jong die stelt dat adviseurs de klant beter moeten uitleggen wat het advies oplevert. Dan zal de klant zich makkelijker over de kosten van het advies heen kunnen zetten. In de praktijk lijkt het toch lastig om begrip te krijgen voor een advies fee. Hoe goed men het ook uitlegt.

"We moeten in ieder geval niet denken dat maatwerk altijd in het belang van de klant is"

De essentie is dat de klant goed wordt geholpen
Kockelkoren en van Ham zijn het erover eens dat er meer differentiatie ontstaat in de dienstverlening, door de komst van het provisieverbod. De grootste ontwikkelingen hierin moeten nog komen. We moeten in ieder geval niet denken dat maatwerk altijd in het belang van de klant is of dat standaard oplossingen geen goed advies kunnen zijn. De essentie is dat de klant goed wordt geholpen. Je merkt dat het leeft en dat de markt volop in beweging komt.

Goudadertjes moet je zelf vinden
De rol van de adviseur is breder aan het worden. Men moet zich echt leren onderscheiden. “De ondernemer die iets bedenkt waar de klant een significant hogere waarde aan toekent, die raakt een goudadertje.” volgens Kockelkoren.

Het totale verslag van dit rondetafelgesprek stond in de speciale editie van VVP over de waarde van advies (juni 2013). Lees hier het hele artikel.

 

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.