‘Advies? Dat krijg je er toch gratis bij?’

07-02-2013
Waardering
‘Advies? Dat krijg je er toch gratis bij?’

Enkele banken en online adviseurs waren de afgelopen tijd aan het stunten met gratis adviesgesprekken of zeer lage adviestarieven. Dat zou bij klanten kunnen leiden tot de overtuiging dat advies gratis is en geen geld kost. Terwijl het provisieverbod juist transparantie beoogt.

'Niet mee bemoeien'
De prijzenslag die gaande is, was tegen het zere been van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en belangenorganisatie Adfiz die oneerlijke concurrentie van banken vreest. Sommige aanbieders schelden de advieskosten kwijt bij de aanschaf van een financieel product. Anderen brengen zeer lage adviestarieven in rekening - en dat is volgens de AFM niet in overeenstemming met de doelstellingen van de nieuwe regels. In navolging hierop stelde Fred de Jong, zelfstandig onderzoeker en adviseur op het gebied van financiële markten, op 10 januari in het Financieele Dagblad dat het niet de taak van de AFM is om zich te mengen in het prijsbeleid van financiële instellingen.
 
Verkeerde prikkels
Jack Hommel, directievoorzitter Avéro Achmea, is van mening dat het er uiteindelijk om moet gaan dat het provisieverbod in het belang van de klant werkt. "Het doel van de nieuwe regelgeving is de klant van eerlijk en zuiver financieel advies te voorzien in diens belang. Met de huidige prijzenslag bestaat de vrees dat consumenten worden verleid om te kiezen voor korte termijnbesparing. De keuze om bijvoorbeeld een hypotheek laten bepalen door de advieskosten is een verkeerde prikkel en kan grote financiële gevolgen hebben".

Advies kán niet gratis zijn
Als branche moeten we ervoor waken dat bij de klant de perceptie ontstaat dat advies geen waarde heeft. Jack Hommel: "Als adviseurs de klant deze kosten gaan kwijtschelden, betekent dit dat de kosten, linksom of rechtsom, moeten worden terugverdiend. Aan adviseurs de uitdagende taak te laten zien wat hún toegevoegde waarde van goed advies is".

Eerlijke concurrentie
Consumenten lijken best bereid te zijn om te betalen voor advies, zo lang het om puur maatwerk gaat, uitgevoerd door een onafhankelijk adviseur. Overigens is een efficiënte indeling van werkzaamheden daarbij wel essentieel. Teveel uren betekent een te hoog prijskaartje en ondanks het geleverde maatwerk ligt concurrentie op de loer. Zodra het echt om oneerlijke concurrentie gaat, zit Adfiz er bovenop.

Uw mening telt
Als branche moeten we alert blijven en advies niet degraderen tot een 'gratis service'. Advies kan van grote waarde zijn. Wat is in uw ogen een concreet voorbeeld van de waarde van een advies?

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.