“We zijn écht naar Italië gegaan om het ambacht te leren”

“We zijn écht naar Italië gegaan om het ambacht te leren”

Als financieel adviseur kun je je onderscheiden door vakmanschap te tonen. Maar wat is vakmanschap nu eigenlijk? Dat kan per beroep verschillen. Daarom laten we een aantal vakmensen uit andere branches aan het woord. Deze keer Jiri Brandt, één van de drie grondleggers van het Nederlandse worstenmerk Brandt & Levie.

In 2011 beginnen Samuel Levie, Geert van Wersch en Jiri Brandt met het maken van worst onder de naam Brandt & Levie. Hoe komen drie Amsterdamse jongens op het idee om Nederlandse worst te gaan maken volgens oude Italiaanse technieken? Het verhaal van Brandt & Levie is er een van vakmanschap en ondernemerschap, maar vooral ook van drie vrienden met een passie voor lekker en duurzaam eten.


“Tijdens onze studie werken Sam, Geert en ik als kok in verschillende restaurants. Al snel komen we erachter dat onze ambities verder reiken. We starten een cateringbedrijfje, maar willen meer. We zitten vol wilde ideeën om samen ‘iets’ bijzonders neer te zetten. Puur toevallig komen we in aanraking met worstmaken en dat spreekt aan. We maken een studiereis naar Corsica en Italië om te kijken hoe ze daar worsten maken. Via via komen we terecht bij de beste Italiaanse slagers waar we de finesses van het oude ambacht leren. Zo hebben we ons het vakmanschap van het worstmaken eigen gemaakt. Met onze opgedane kennis gaan we in Nederland in een keldertje aan de slag met onze eigen worst. Na veel experimenteren leidt dat tot zeven droge worsten met elk hun eigen unieke smaak. Dat is het begin van Brandt & Levie.”

 

“Op onze nieuwe locatie kunnen mensen zien hoe we werken”



“Voor ons staat de kwaliteit van de worst en de producten waar we mee werken altijd voorop. We gebruiken varkens van boeren uit de omgeving en voegen geen rommel toe aan onze producten. Daar zijn we heel open en transparant in. Daarom zijn we ook ontzettend trots op ons nieuwe onderkomen in de Amsterdamse Houthavens. We hebben nu meer ruimte om verschillende producten te maken. Maar belangrijker nog: we kunnen laten zien hoe we werken. Op onze nieuwe locatie openen we een slagerij én een worstatelier waarin we workshops geven en onze kennis over goed eten delen. Op die manier maken we mensen bewust van wat ze eten. En ook dat goed en lekker eten helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn!”

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.