Vraag om advies niet op presenteerblaadje

10-12-2012
Waardering
Vraag om advies niet op presenteerblaadje

Als adviseur spreek je je klanten niet iedere dag. Gemiddeld hebben acht van de tien zakelijke klanten minder dan vijf keer per jaar contact met hun intermediair. Drie van hen spreekt hun adviseur een keer per jaar of minder. Meestal vindt het contact plaats op initiatief van de klant, blijkt uit het onderzoek naar de waarde van advies van MetrixLab en GfK Panelservices.

Meestal klopt een klant bij zijn adviseur aan om hulp bij schadeafhandeling (34%). Andere onderwerpen van gesprek zijn een wijziging van een financieel product (15%) of het afsluiten van een (nieuw) financieel product (14%). Een directe vraag om advies is niet vaak de aanleiding voor contact. Dat is slechts in 19% het geval.

De vraag achter de vraag
"Uit ons onderzoek blijkt dat adviseurs vaak benaderd worden met een administratieve vraag. Uiteraard komt daar ook advies bij kijken, zoals bij schadeafhandeling. Om je toegevoegde waarde als adviseur te kunnen tonen, is het van belang om je te verdiepen in de vraag van de klant en er achter te komen of er nog een vraag achter de initiële vraag ligt", zegt Jochem Rijpma. Hij is accountmanager bij Avéro Achmea."Gelet op alle veranderingen binnen de financiële sector op dit moment, is mijn uitgangspunt dat kwalitatief hoogstaand advies vanuit oprecht klantbelang van onschatbare waarde is. Het gaat om het aantoonbaar maken hiervan."

De meeste klanten wisselen niet vaak van financieel adviseur. 36% van de klanten heeft een relatie met hun intermediair die langer dan 10 jaar duurt.

Praat mee
Hoe vaak spreekt u uw klanten? Bellen ze u of neemt u zelf contact op? Ziet u kansen voor het vergroten van de waarde van uw advies door u proactiever op te stellen richting uw klanten? We zijn benieuwd.

Over Jochem Rijpma

Accountmanager Avéro Achmea - EUR - Sales - Innoveren - Leiderschap - Pionieren - Hockey - Hardlopen - Reizen - Amsterdam - Nederland

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.