Trend 2: Social media zijn dé communicatiemiddelen van nu

Trend 2: Social media zijn dé communicatiemiddelen van nu

Het lijkt een open deur, beweren dat social media dé communicatiemiddelen zijn van nu. Toch mag deze conclusie best wat meer gaan ‘leven’ in de adviessector, en dan vooral in de communicatie met klanten. “Die zijn op sociale platformen te vinden. Daar moet je als adviseur bij zijn”, vindt Arno Brons, senior consultant Voorzie bij Avéro Achmea. Dat vraagt wel om verandering in communiceren.

Veel bedrijven houden nog vast aan massacommunicatie of hun website. Arno: “Ze zenden steeds dezelfde boodschap in de hoop dat die wordt opgepikt. Ik noem dit ‘Communicatie 1.0’. Maar de ontwikkelingen zijn al stukken verder. Wie social media inzet om relaties met klanten te onderhouden, is bezig met ‘Communicatie 3.0’. Daarbij ga je de dialoog aan. Samen met je klant word je deel van ‘communities’, er ontstaat dynamiek.”

1-op-1-relaties
Volgens Arno zorgen social media ervoor dat de wereld toe gaat naar een fanbased economie, waarbij bedrijven een authentieke band opbouwen met klanten. “Daar kun je simpelweg niet omheen: klanten zien zichzelf als centrum van de community en kiezen voor 1-op-1-relaties.”

…de mening van anderen geeft vaak de doorslag in het beslisproces

Waardering via social media
“Klanten weten via zo’n community snel wat andere klanten van jou als adviseur vinden”, gaat hij door. “Belangrijk, want de mening van anderen geeft vaak de doorslag in het beslisproces, ondanks jouw prachtige website waarin je roept dat klanten bij jou aan het juiste adres zijn. Kijk maar naar het succes van sites als Zoover of het beoordelingssysteem in de Appstore. Hoe meer waardering, hoe meer sterren, hoe sneller klanten voor dat product of die dienst kiezen.”
 
Samen delen
Social media draaien volledig om sociale interactie. Mensen delen er met het grootste gemak meningen, visies en standpunten met elkaar. “Dus waarom zou je als adviseur tijd en energie steken in het trekken van bezoekers naar je website? Je klant zit al op Facebook, Twitter of een ander sociaal netwerk. Ga daarheen.”

‘Wek interesse’
Het delen van interessante feiten, weetjes en andere zaken biedt veel kansen voor adviseurs. “Het is een nieuwe manier om je expertise te tonen en te praten met klanten. Prijs niet alleen je aanbod ‘met de goedkoopste zorgverzekering’ aan, maar reageer op vragen en leg bijvoorbeeld uit wat het verschil is tussen restitutie en natura. Dan word je vanzelf interessant. Mensen weten je te vinden. Voor je het weet, heb je de basis gelegd voor een langdurige 1-op-1-klantrelatie.”

Succesvolle ondernemers reageren op veranderingen in de markt
Om succesvol te zijn is het van belang om meer te weten over online marketing en social media, en je medewerkers op te leiden. Daarom starten we vanuit ons ondernemersprogramma Voorzie, in januari met de Masterclass Online Marketing en Social Media. Hiervoor werken we samen met Beeckestijn Business School. Op 7 januari is een inspiratie sessie waar je je voor kunt aanmelden. We gaan jou inspireren over het gebruik van online marketing en social media. Kosten voor deze sessie zijn € 95 per persoon. Tijdens deze sessie laten we je zien hoe de adviesmarkt verandert door online communicatiekanalen. En hoe je hier als ondernemer op in kunt spelen. We inspireren en motiveren je, om aan de slag te gaan met nieuwe media!

 

Andere trends in deze reeks:

 

Over Arno Brons

“Ik heb Voorzie de afgelopen jaren zien ontwikkelen en daar ben ik trots op. We hebben vanaf het begin het verschil kunnen maken bij de ondernemer, maar waren ondertussen ook in staat om kritisch naar onszelf te kijken en mee te veranderen met de wens van de ondernemer. Nog steeds haal ik dagelijks veel voldoening uit het begeleiden van ondernemers bij de transitie die zij doormaken. Ieder traject, iedere ondernemer en iedere organisatie is anders, dat verveelt nooit.”

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.