Trend 11: Ondernemen is ‘ballen tonen’, vooral online

Trend 11: Ondernemen is ‘ballen tonen’, vooral online

In marketingland leiden gebaande paden al een tijdje niet meer direct tot succes. Het reisbureau, de platenzaak, de boekhandel, ze leggen het af tegen online spelers als Booking.com, Airbnb, Netflix en Bol.com. Volgens Arno Brons, senior consultant van Voorzie, laten zij zien hoe het moet.

“Ze starten met een simpel model en een heldere focus en ze groeien er sneller mee dan de markt. Sterker nog, ze nemen het op tegen de gevestigde orde door hun klanten te raken, hun toegevoegde waarde te etaleren en te investeren in groei. De traditionele markt raakt er totaal door ontwricht.”

Online stappen zetten
Successen boeken is een kwestie van durven. “Schijnbaar ongehinderd breiden de online ondernemers hun assortiment uit. Van online CD-winkel worden ze een online warenhuis, van een concurrent van Free Record Shop transformeren ze in een concurrent van Bart Smit én van V&D. Ze zijn de concurrent online steeds een stap voor.”

“In een wereld waarin de consument steeds kritischer wordt en zelf wel bepaalt waar hij zich oriënteert, om advies vraagt en producten aanschaft,  moeten we nieuwe manieren bedenken om als adviseur toegevoegde waarde te leveren. We weten het immers best: resultaten uit het verleden…..”

Spannend, nieuw en soms pijnlijk
Volgens Arno zit het echte succes van ‘transitie’ in dat ene stukje dat pijn doet. “Online gaan als adviseur, onderdelen van je bedrijf uitbesteden, kritisch naar het management kijken… Het is allemaal spannend en nieuw in de branche. Misschien sla je aan het investeren en blijken al je inspanningen voor niks te zijn geweest. Tegelijkertijd is er ook een kans dat je je klant wèl weet te raken met je nieuwe strategie. Er is geen handboek, dus hoe groot die kans is, ligt aan het lef dat je toont. Risico nemen in verzekeringsland, het is ongekend spannend!”

“In een recente internetpoll zag ik dat de meeste ondernemers vinden dat het in een gezond bedrijf niet draait om de laagste kosten of de hechte band met je relatie, maar om de meeste toegevoegde waarde voor de klant. Die wordt grotendeels bepaald door emotie. ‘Boeien en Binden’ gebruik ik vaak in mijn Social Media-trainingen, maar het is ook van toepassing op online strategieën  en ondernemerschap. Financieel adviseurs ‘met ballen’ die klanten weten te boeien en te binden maken de nieuwe wereld.”

Over Arno Brons

“Ik heb Voorzie de afgelopen jaren zien ontwikkelen en daar ben ik trots op. We hebben vanaf het begin het verschil kunnen maken bij de ondernemer, maar waren ondertussen ook in staat om kritisch naar onszelf te kijken en mee te veranderen met de wens van de ondernemer. Nog steeds haal ik dagelijks veel voldoening uit het begeleiden van ondernemers bij de transitie die zij doormaken. Ieder traject, iedere ondernemer en iedere organisatie is anders, dat verveelt nooit.”

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.