Klant waardeert intermediair, maar wil meer actie

28-11-2013
Waardering
Klant waardeert intermediair, maar wil meer actie

Klanten geven de financieel adviseur het algemene rapportcijfer 7,1. Wel willen klanten dat hun adviseur meer proactief contact opneemt. De meerderheid van de consumenten vindt proactief adviseren bij wijziging van de levenssituatie de meest waardevolle dienst.

Klanten geven hun eigen intermediair een nog hoger cijfer: gemiddeld een 8,0. En 3 op de 5 zou hem aanbevelen bij anderen. Hoewel driekwart van de ruim 2.900 ondervraagden niet weg wil bij zijn huidige adviseur, vindt 56% wel dat die zich niet onderscheidt van andere financieel adviseurs.

Proactief klantcontact is gewenst
Klanten geven hoog op over de klantvriendelijkheid en de contactmogelijkheden van het intermediairbedrijf waar zij zaken mee doen. Beide aspecten worden gewaardeerd met een 8,2. Ruim de helft heeft minimaal 1 keer per half jaar contact met zijn intermediair. Wel vindt een op de 3 klanten dat het intermediair vaker contact met hen zou moeten opnemen; 81% neemt zelf het initiatief tot contact. Vooral klanten met bancaire producten als hypotheken zouden graag vaker iets horen van hun adviseur. 

Kansen voor de adviseur
Er is vooral behoefte aan proactief advies over:

  • de gevolgen van wijzigingen in de leefsituatie (58%)
  • een jaarlijkse controle van de lopende producten (57%)
  • een jaarlijkse afspraak om de producten af te stemmen op de eigen wensen (54%).

Een persoonlijke mail heeft de meeste voorkeur; advies via de webcam zien de meeste klanten niet zitten.

Bereidheid tot betalen
Gemiddeld willen klanten een uurtarief van € 41,23 betalen. Ondanks de wens tot meer contact, verwacht de helft (51%) van de ondervraagden door het provisieverbod minder gebruik te maken van zijn adviseur.

 

Bron: Klanttevredenheidsonderzoek van GfK in opdracht van Meetingpoint. Het rapport is op te vragen op de website van Meetingpoint.

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.