Empathie en focus, hét recept voor een goed advies

15-05-2013
Waardering
Empathie en focus, hét recept voor een goed advies

Adviseren is een vak. Daar komt meer bij kijken dan de klant een goed product aanbieden. Maar waar zit hem dat 'meer' in? Het antwoord is kort maar krachtig: empathie.

Empathie zorgt ervoor dat je als adviseur aansluiting vindt bij je klant. De tijd dat je de unique selling points van een product van de daken kon schreeuwen, is dan ook echt voorbij; het accent ligt nu op de klantvoordelen. Het devies is: luisteren naar de klant in plaats van informatie zenden.

Persoonlijke situatie
Luisteren zorgt ervoor dat een adviseur zijn klant echt leert kennen. Oprechte interesse maakt een adviseur bovendien geloofwaardig. Een goed adviseur verdiept zich dan ook in de persoonlijke situatie van elke klant.

Waarde perceptie
Uit het onderzoek naar de waarde van advies blijkt dat er in de financiële sector een relatie is tussen de waarde perceptie en de vakbekwaamheid van de adviseur. Als klanten ervan overtuigd zijn dat hun adviseur weet waar hij het over heeft, hechten ze meer waarde aan zijn advies. Daar komt bij dat klanten het hun adviseur moeten gunnen. Al staat buiten kijf dat advies en aanbod ook relevant zijn.

Focus is, naast empathie, de kern van kwaliteit.

Buiten de organisatie
Het bestaansrecht van elke organisatie ligt buiten de organisatie zelf. In uw geval: bij uw klanten. Als een adviseur geen verbinding maakt met de buitenwereld, is er ook geen waarde voor die buitenwereld. Uit gesprekken die onze consultants dagelijks hebben met adviseurs, blijkt dat het essentieel is om keuzes te maken. Keuzes op wie u zich richt. En op wie niet. Die adviseurs (onder)vinden dat hoe specifieker u dit definieert en ernaar handelt, des te groter uw waarde wordt. Focus is, naast empathie, de kern van kwaliteit. En de kwaliteit? Die bepaalt uiteindelijk de waarde van uw advies.

 

Dit artikel is gebaseerd op het artikel 'Buiten de organisatie ligt je bestaansrecht' van Peter Boerman. Hierbij hebben we zijn visie vertaald naar de financiële advieswereld en verbonden met onze visie over de waarde van advies.

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.