De waarde van financieel advies onderzocht

16-07-2013
Waardering
De waarde van financieel advies onderzocht

Goed financieel advies is van grote waarde voor zowel consumenten als bedrijven. Maar het scherp krijgen van wat de waarde van advies nu echt inhoudt en het onderscheiden op advieswaarde, blijkt in de praktijk lastig te zijn.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat consumenten die advies hebben gekregen gemiddeld genomen meer sparen, minder schuld hebben en in meerdere mate voorzieningen hebben getroffen voor het afdekken van risico’s. Geadviseerde bedrijven hebben meer grip op hun risico’s, meer ondernemersvermogen opgebouwd en hebben meer zelfvertrouwen ten aanzien van hun financiële toekomst. De waarde van advies voor de zakelijke markt is dat het bedrijven de ruimte biedt om financieel verantwoord te ondernemen.

Communiceren over je advieswaarde is cruciaal
In de praktijk blijkt het echter lastig om de theoretische waarde van advies concreet te maken. Op basis van de analyse van 56 dienstenwijzers en dienstverleningsdocumenten blijkt dat circa 43% van de kantoren geen enkele informatie bevat over de waarde van advies als hiervoor beschreven. Op de websites van deze intermediairs geeft een kwart niet aan wat hun adviezen kunnen opleveren voor de klant. Voor het intermediair in de zakelijke markt ligt er een uitdaging om enerzijds te ontdekken wat de waarde van
hun advies is en op welke manier dat concreet kan worden gemaakt in de communicatie met de klant.

Sterker nog: het belang van financieel advies zou wel eens veel groter kunnen worden de komende jaren.

Waarde van advies versus waarde intermediair
De discussie over de waarde van advies wordt vaak vermengd met de discussie over de toegevoegde waarde van het intermediair. De positie van het zelfstandige intermediair staat onder druk. Door technologische vooruitgang is het voor klanten makkelijker geworden om informatie te vinden over financiële producten en wordt steeds meer direct afgesloten. Maar dat betekent niet dat een individueel intermediair geen waarde toevoegt. De waarde van financieel advies is veel minder aan erosie onderhevig dan de waarde van de financieel adviseur. Sterker nog: het belang van financieel advies zou wel eens veel groter kunnen worden de komende jaren. Diverse onderzoeken tonen dit aan.

Advies versus dienstverlening
Financieel advies is bij de meeste intermediairs een deel van de totale dienstverlening die wordt  aangeboden. De waarde van advies is dan ook een relatief begrip. Voor het intermediair is het belangrijk om de waarde van advies te concretiseren richting de klant, maar minstens net zo belangrijk is het om de waarde van de overige dienstverlening in kaart te brengen. Hierbij is het zaak om duidelijk te maken welke dienstverlening je levert, wat de kwaliteit van die dienstverlening inhoudt en wat die dienstverlening voor waarde heeft voor de klant.

Lees het hele artikel in het VVP over het wetenschappelijk onderzoek van Fred de Jong over de financiële waarde van advies.

Over Fred de Jong

Fred de Jong (1971) is zelfstandig onderzoeker/adviseur op het gebied van financiële markten. Hij is gespecialiseerd in de intermediaire bedrijfstak

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.