Eerst een scenario, dan een nieuw verdienmodel

Eerst een scenario, dan een nieuw verdienmodel

Stel, je hebt een fikse portefeuille met zakelijke klanten, die tal van schadeproducten bij je afnemen. Daarop ontvang je ook nog steeds provisies. Is dit dan toch het moment om je bezig te houden met een nieuw verdienmodel? Ik vind van wel. Al werkt in 1 keer overgaan van provisie naar directe beloning wat mij betreft niet. Ik ben dan ook een absoluut voorstander van fasering bij de radicale vernieuwing van businessmodellen.

Vernieuwen is een must, je bereidt je ermee voor op de toekomst. Advieskantoren die hun verdienmodel radicaal vernieuwen, beschikken vaak over transformationele leiders. Maar dat is tot nu toe een selecte groep. Dat laat het onderzoek zien dat Henk Volberda (Erasmus Universiteit Rotterdam) verrichtte naar ondernemerschap en businessmodel-innovatie. Uit datzelfde onderzoek blijkt dan ook, dat niet veel adviseurs het verdienmodel radicaal aan het vernieuwen zijn, maar vooral hun bestaande activiteiten perfectioneren.

Vernieuwen is zinvol
Ik vind die terughoudendheid redelijk verklaarbaar. Velen denken: waarom zou je iets totaal nieuws creëren terwijl je op sommige producten nog gewoon provisie krijgt? Toch is het uiterst zinvol om een scenario op te stellen met een radicaal ander verdienmodel.  Ik zeg nadrukkelijk ‘scenario’, omdat het opstellen en uitrollen van een nieuw verdienmodel veel impact heeft. Met een scenario kun je eerst kijken wat zo’n ander verdienmodel doet met je advieskantoor, je mensen en je klanten. Prettige bijkomstigheid: zo’n voorbereiding valt goed te combineren met je praktijk van alledag.

Voorproeven
Ik raad adviseurs aan om een nieuw verdienmodel- scenario in overleg met klanten en medewerkers op te stellen en uit te werken. Ga met hen in gesprek, test je plannen uit en laat een select clubje klanten je verdienmodel voorproeven.

Stapsgewijs uitrollen
Door een nieuw verdienmodel stapje voor stapje te construeren, blijft de vernieuwing ‘behapbaar’, maar is een advieskantoor wel goed voorbereid op wat komen gaat. De meeste advieskantoren hebben veel baat bij een stapsgewijze oriëntatie en een meer geleidelijke invoering. Dat geeft ze tijd om het model te testen in de eigen organisatie en bij hun klanten. Het biedt ze eveneens de gelegenheid om het nieuwe model per segment uit te rollen. Het effect van vernieuwen is zeer positief, zo laat de markt zelf zien. De advieskantoren die hun verdienmodel in de afgelopen jaren al vernieuwden, boeken daarmee nu uitstekende resultaten. 

Over Jonne Scholten

“Ik word geïnspireerd door echte ondernemers. En krijg een ontzettende kick van het leveren van een bijdrage aan het succes van een ondernemer door het bieden van nieuwe inzichten. Het behalen van een gezamenlijk resultaat is mijn doel. Dat motiveert me! Wanneer een ondernemer na een traject aangeeft hoe Voorzie hem of haar geholpen heeft, ben ik erg trots.”

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.