Trend 10: Delen is hip!

Trend 10: Delen is hip!

Ze komen als paddenstoelen uit de grond: initiatieven waarbij consumenten zaken aan elkaar uitlenen, met elkaar delen of onderling regelen. ‘Sharing economy’ heet het. Volgens Voorzie-consultant Leonie Vijn gaat de adviesbranche zeker wat van deze trend merken, want delen gebeurt ook op financieel gebied, nu al. En dat kán gevolgen hebben voor bijvoorbeeld een verzekering.

Maaltijden delen met je buren via Thuisafgehaald.nl, gereedschap huren bij een klusser uit de buurt via peerby.com en elkaars auto lenen tegen een vergoeding bij Snappcar.nl, verzekerd en wel. Het zijn slechts enkele voorbeelden van initiatieven waarbij mensen elkaar slim en sociaal helpen.

Financiële diensten delen
Ook op financieel gebied gebeurt er van alles. Leonie: “Mensen lenen bijvoorbeeld geld van elkaar zonder tussenkomst van een bank. Dat leidt weer tot initiatieven om de veiligheid daarvan in de gaten te houden. Er heerst enorm veel dynamiek in de sharing economy.” Volgens Leonie kunnen adviseurs niet om deze trend heen. “Stel, je buurman leent je auto en gaat ermee op vakantie. Wat betekent dit voor de schadedekking? En welke risico’s loopt een consument als hij zijn complete woning tijdelijk ‘uitleent’ aan toeristen uit een ver buitenland?” Het zijn volgens Leonie  legitieme vragen op inmiddels gewoon geworden situaties.

“Spullen delen of lenen werd vroeger geassocieerd met armoede. Maar tegenwoordig is het hip. Sterker nog, Time Magazine riep de ‘delen’-trend uit als 1 van de beste ideeën die de wereld zouden moeten veroveren.” Volgens toekomstpsycholoog Tom Kniesmeijer heeft de populariteit van ‘sharing’ alles te maken met de onvrede over grote instituten, massaproductie en dure eenheidsworst met minimale service. De economische crisis heeft de tegenreactie van de consument alleen maar versneld.

‘Flexibel maatwerk?’
Of de branche flexibel genoeg is om mee te bewegen, zal de komende tijd duidelijk worden. “Adviseurs die investeren in maatwerk en persoonlijke service kunnen in het licht van deze trend op waardering rekenen. Maar wat als klanten zaken gaan delen? Kunnen we daar vakinhoudelijk in meegaan? Wat doen we met de risico inschatting als de persoon ‘wisselt’? Bestaat er zoiets als ‘flexibel maatwerk’? Ik ben erg nieuwsgierig naar de mening van vakgenoten. Wie hierover een gedachtenspinsel wil delen, kan me mailen, graag zelfs!”

 

Andere trends in deze reeks:

Trend 9: ‘Big data, doe er je voordeel mee’
Trend 8: Nieuwe dimensies in samenwerkingsvormen
Trend 7: Veel aanbieders, maar nog steeds 1 adviseur
Trend 6: Adviseren wordt co-creëren
Trend 5: ‘Automatisering van klantgegevens is cruciaal’
Trend 4: ‘Auto kopen? We doen de verzekering erbij!’
Trend 3: community’s geven de doorslag
Trend 2: Social media zijn dé communicatiemiddelen van nu
Trend 1: ‘advies is het product’

 

Over Leonie Vijn

“Transitie is niet altijd makkelijk, maar het geeft een kick om samen met ondernemer en medewerkers te werken aan een gezamenlijk doel. De glinsterende, gefocuste ogen van de ondernemer, op het moment dat de ingezette koers effect heeft, geven mij veel voldoening. Dat maakt mij een trotse Voorzie consultant.”

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.