‘Superintelligente hulptroepen, sluitstuk van digitale transformatie'

Weet u het nog, de gigantische populariteit van Pokémon Go vorig jaar? Binnen 24 uur na de lancering speelden miljoenen mensen in de wereld het spel. Pokémon Go is een ultiem voorbeeld van het gemak waarmee mensen technologie omarmen die de realiteit met de virtuele wereld verbindt. In het kielzog ervan – maar eigenlijk ook al daarvoor – raken mensen steeds meer gewend aan supercomputers die zoveel kunnen, dat ze het leven gemakkelijker maken. 

Massaal aan de digitale superoplossingen?
De techniek bestelt boodschappen voor je. Schotelt je de beste series op Netflix voor, gebaseerd op je persoonlijke smaak. Of handelt op zondagavond om 21.30 uur gewoon die schade aan je auto af. Moeten advieskantoren nu direct en massaal mee met alle technologische trends om de digitale boot niet te missen? Mijn antwoord: nee. 

Je identiteit behouden
Beter is het, om een paar stapjes terug te doen. Om de term ‘digitaal transformeren’ niet te zien als een noodgedwongen, lukrake invoering van allerlei digitale instrumenten. Zie het als een manier om je bedrijfsstrategie opnieuw uit te stippelen: welke ontwikkelingen zie je op jouw bedrijf afkomen? Wil je die allemaal omarmen? En wat is ervoor nodig om met je advieskantoor onder invloed van die ontwikkelingen duurzaam succesvol te blijven? Zo blijf je dicht bij je eigen identiteit, welke digitale oplossingen je in de nabije toekomst ook invoert.

Opgegroeid in het internettijdperk
Er zijn advieskantoren die nu op deze manier volop pionieren om ‘digitaal te gaan’. Niet door allerlei whizzkidachtige toepassingen in de organisatie te droppen, maar door hun strategie in het achterhoofd te houden. Zo zijn er kantoren die het ontginnen van nieuwe markten ambiëren. Zij kozen ervoor om in hun HR-beleid voortaan nadrukkelijk aandacht te hebben voor het aannemen van millennials. Dat is de eerste generatie die volledig is opgegroeid in het internettijdperk. Die jongeren willen ze graag aan boord halen om nieuwe markten te verkennen. Of de vernieuwing in het bedrijf te versnellen.  

Klanten eisen snel antwoord
Er zijn ook kantoren die zich strategisch richten op nieuwe bedieningsmodellen. Adviseurs die 24 uur per dag bereikbaar zijn via communicatiekanalen zoals Whatsapp. Je ziet dat klanten daar gretig gebruik van maken. Het past bij de tendens dat mensen snel actie verwachten. Dit zelfs eisen. Ga jezelf maar na: als je op een website een product wil bestellen waarvan de levertijd 5 werkdagen is, ben je daar zo weg.

Laat je ondersteunen
Bereikbaar zijn via Whatsapp maakt je waardevol voor klanten. Die kunnen je immers bij dag en ontij vragen stellen. Als adviseur sta je paraat om ze snel van antwoorden te voorzien. De blauwe ‘gelezen’-vinkjes leggen daar nog eens extra druk op. Zodra je de vraag gelezen hebt, verwachten klanten immers dat je snel bij hen terugkomt. Want zo werkt Whatsapp. Ik hoorde laatst van een adviseur die toegaf zich hierop verkeken te hebben. Hij wil heel graag klaarstaan voor zijn klanten, maar in de praktijk ging het hem best ver om op zondagavond in dossiers van klanten te duiken. Om zijn bedieningsmodel te handhaven en klanten van dienst te blijven, onderzoekt hij nu wat technologie voor hem kan doen. Hier is een chatbot met kunstmatige intelligentie wellicht het uitgelezen instrument. Zo blijft zijn strategie overeind, maar schakelt hij superintelligente hulptroepen in om hem te ondersteunen.

Die eerste stappen zetten…
Dat is precies waar digitaal transformeren over gaat: uitgaan van je ambities en je kracht en digitalisering gebruiken om je strategie slim en efficiënt uit te voeren. Hoe je dat doet, is onderwerp van de masterclass Digitale Transformatie van Voorzie en Nyenrode Business Universiteit. Wie deze masterclass volgt, zet die eerste belangrijke stappen op weg naar digitale transformatie: het formuleren van een heldere strategie die past bij je kantoor. De digitale oplossingen vormen ‘slechts’ het sluitstuk van digitale transformatie. 

Arno Brons
managing consultant Voorzie

De Waarde van advies van Avéro Achmea staat dit jaar in het teken van digitalisering. Inmiddels is er ook een opleiding Digitale Transformatie voor adviseurs ontwikkeld in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit. Klik hier voor meer informatie op Voorzie.nl.

Over Arno Brons

“Ik heb Voorzie de afgelopen jaren zien ontwikkelen en daar ben ik trots op. We hebben vanaf het begin het verschil kunnen maken bij de ondernemer, maar waren ondertussen ook in staat om kritisch naar onszelf te kijken en mee te veranderen met de wens van de ondernemer. Nog steeds haal ik dagelijks veel voldoening uit het begeleiden van ondernemers bij de transitie die zij doormaken. Ieder traject, iedere ondernemer en iedere organisatie is anders, dat verveelt nooit.”

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.