Onafhankelijk advies nog geen sterk merk

Partijen in de financiële dienstverlening zijn bezig nieuwe posities in te nemen. Gedwongen door veranderde maatschappelijke inzichten en wetgeving wordt afscheid genomen van oude concepten. Intermediairverzekeraars laten hun eendimensionale distributiefilosofie los en gaan klanten ook rechtstreeks bedienen. Loondienstorganisaties worden opgepoetst. De Rabobank is op oorlogspad. Digitaal advies, ook voor complexe producten, doet in ras tempo zijn intrede. En wat is de positie van de onafhankelijke adviseur?

Er ontstaat een geheel nieuwe marktordening in de financiële dienstverlening. De relatief overzichtelijke branche wordt een stuk complexer. De slag om de klant zal in alle hevigheid losbarsten. Geen middel wordt geschuwd. Partijen die tot voor kort businesspartners waren, worden nu ineens concurrent. Als onafhankelijk financieel adviseur moet u zich dus voorbereiden op volledige concurrentie van intermediairverzekeraars, direct writers en banken. Vaak in combinatie met verdere digitalisering.

Hoe moet u zich als onafhankelijk adviseur tegen dit geweld weren? In ieder geval niet lijdzaam toezien. Stilzitten is geen optie. U bent een flexibele ondernemer en u heeft een prima uitgangspositie. Als u uw werk in het verleden goed heeft gedaan dan staat u van alle partijen in de financiële dienstverlening het dichtste bij de klant. Dat is goud waard, ook in de toekomst. De persoonlijke en onafhankelijke adviesfunctie is wat u positief onderscheidt van de andere partijen. Dat is uw 'unique selling point'. Dus dat moet worden gekoesterd, gecommuniceerd en verder uitgebouwd. De waarde van integraal onafhankelijk financieel advies moet tussen de oren van uw klanten komen te zitten. En dus ook de bereidheid om ervoor te betalen. Sterker nog, het moet tussen de oren van iedere Nederlander komen te zitten. Onafhankelijk financieel advies moet een begrip worden. En als begrip een vertrouwd en sterk 'merk'.

Lees verder op de weblog van Wilbert Schellens

Over Wilbert Schellens

Wilbert Schellens is adviseur, coach, spreker en trainer voor MKB-ondernemers, assurantieadviseurs en financiële instellingen.

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

3 Reacties
  • asSizd7vlx | 8 mei 2016 11:21
    http://synthroid-generic.top/ - generic for synthroid http://elimite-online.eu/ - elimite http://yasmin.click/ - yasmin http://buytadacip.trade/ - buy tadacip online http://tenormin.click/ - atenolol 75 mg http://buy-clomid-online.ru/ - buy clomid on line http://buspar.date/ - generic buspar

  • jack hommel | 22 februari 2013 15:36
    (Avéro Achmea) mooie column wilbert en prima punt george! ik denk dat een onafhankelijk adviseur zijn toegevoegde waarde heel concreet kan maken: werk uit handen nemen deskundigheid inbrengen een produkt vinden dat precies past op het profiel en de behoeften van de klant....de onafhankelijke, deskundige adviseur kan dat als geen ander!

  • George Hoogkamer | 22 februari 2013 15:35
    Beste Wilbert, Ik ben het eens met je oproep, maar een klant zal zich afvragen wat deze zogenaamde onafhankelijkheid hem zal opleveren. Of een betere product/prijscombinatie. Een hoogwaardigere en persoonlijkere dienstverlening. Meer inbreng van kennis. Etcetera. Kortom: van alleen onafhankelijkheid wordt een klant niet direct warm of koud. Het schept overigens wel een verwachting.... En dat klinkt ook hoopvol :) Groet George Hoogkamer

Reageer ook op dit artikel

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.