‘Niet elke financieel adviseur is een vakman’

28-11-2014
Waardering
‘Niet elke financieel adviseur is een vakman’

Niet elke financieel adviseur is per definitie een vakman, vindt onderzoeker Fred de Jong. “Wanneer je wel ‘vakman’ of ‘vakvrouw’ bent, heb je eigenlijk maar 1 doel voor ogen: je wil niet alleen goed advies geven zoals de wetgever eist, je wil het beste advies geven.”

Deze woorden omzetten in daden, legt volgens De Jong direct cruciale aspecten van ‘vakmanschap’ bloot. “Maar laat ik beginnen met de definitie van vakmanschap: de vaardigheid om hoog kwalitatief werk af te leveren of grote bekwaamheid hebben in een vak. Een vakman is iemand die beter is dan het gemiddelde in de markt.”

Continu verbeteren
Dat ‘gemiddelde’ vinden wetgever en toezichthouder (AFM) kwalitatief nog onvoldoende. Dat is precies de reden van de aangescherpte regelgeving (vergunningenregister, vakbekwaamheidseisen en provisieverbod). “De gemiddelde kwaliteit van financiële adviezen moet omhoog. En als het gemiddelde adviesniveau van de markt stijgt, zal een vakman ook zijn niveau moeten verhogen om boven dat gemiddelde uit te komen. Vakmanschap is dus een continu proces van verbetering.”

Meetpunten
Maar wat bepaalt de kwaliteit van financieel advies? “De wetenschap geeft hier nog geen eenduidig antwoord op”, weet De Jong. “Gaat het om de hoogte van een uitkering? Hoe hoger, hoe beter het advies? Nee, want misschien betaalt de klant dan wel teveel voor wat hij nodig heeft. Gaat het om het voldoen aan de eisen die de wetgever stelt aan dossiervorming, klantprofiel en informatieverstrekking? Ook niet, want als je volgens het boekje adviseert en vastlegt, kun je een klant nog steeds een verkeerd advies geven.” Ook klanttevredenheid kan volgens De Jong geen meetpunt zijn. “Denk aan polissen waarover klanten eerst laaiend enthousiast zijn, maar die later een bron van ergernis of frustratie zijn.” En hoe meet je de kwaliteit van een advies om geen product af te sluiten?

Financieel advies als vertrouwensgoed
Het antwoord zit hem volgens De Jong in een combinatie van alles. “Probleem is dat het echte resultaat voor de klant vaak pas jaren later duidelijk wordt. Financieel advies is dus vooral een vertrouwensgoed. Dit maakt ‘garanties’ aan de voorkant van het adviesproces noodzakelijk. Denk aan de hogere deskundigheid die een financieel adviseur steevast van zichzelf eist, transparantie over onafhankelijkheid of een totaal provisieloos bedrijfsmodel. Alleen zo kan een klant vertrouwen op het goede advies van zijn adviseur. Daarmee is het sluiten van een polis die niet aan de behoefte voldoet niet compleet uitgesloten, maar de kans daarop wordt wel significant kleiner.”

Over Fred de Jong

Fred de Jong (1971) is zelfstandig onderzoeker/adviseur op het gebied van financiële markten. Hij is gespecialiseerd in de intermediaire bedrijfstak

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

0 Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Wees de eerste met een reactie.

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.