‘Maak van enthousiaste medewerkers social ambassadeurs’

‘Maak van enthousiaste medewerkers social ambassadeurs’

Tijdens de AM dag op 17 november geeft Arno Brons in een interactieve sessie tips en handvatten voor een praktisch stappenplan voor social media.

 

Marketeers kunnen nog zo hard hun best doen om volgers voor hun bedrijf te krijgen op diverse social media. De medewerkers ervan – die ook volgers verzamelen, maar dan zonder banners en advertenties – maken veel meer indruk. Hoewel zij slechts zo’n 2% van de content van de werkgever delen, is hun impact vele malen groter, zelfs een 10-voud ervan.

De medewerker heeft dus zeer veel invloed. Hij krijgt sneller views, likes, shares en comments als hij wat post. Daarmee zijn enthousiaste medewerkers ook op social media de beste PR voor een bedrijf.

3 tips om van je medewerkers social ambassadeurs te maken
Het is aan te bevelen om medewerkers te stimuleren actief te zijn op social media, want dit kan positief uitwerken op het imago van je bedrijf. Hoe je van medewerkers social ambassadeurs maakt, doe je zo:

1. Verbied het niet
Laatst was ik bij een bedrijf waar medewerkers niet onder werktijd mochten appen of Facebooken. Jammer, want zij kunnen als geen ander de kernwaarden van een bedrijf overdragen. Daarvoor is ‘cultuur’ belangrijk, het sleutelwoord zelfs. Dat klinkt als een open deur, maar een optimale bedrijfscultuur zorgt ervoor dat medewerkers de kernwaarden kennen en zich eigen maken. Zodra ze die gaan uitstralen op social media, is een positieve ‘mond-tot-mondreclame’ het gevolg. Help daarom je medewerkers met het delen van informatie en zit ze niet dwars door het te verbieden.

2. Start met een inspiratiesessie
Trotse medewerkers in een bedrijf met een klantgerichte cultuur delen graag. Praat er met elkaar over wat wel en niet kan op social media. Maak er geen uitgebreide studie van maar vertrouw op je onderbuikgevoel. 1 A4-tje met do’s & don’ts  is voldoende. Als werkgever kun je medewerkers aanmoedigen om spontaan informatie te gaan delen. Met een professionele partij als inspirator kun je tijdens een sessie het enthousiasme prikkelen om alle geneugten van social media-gebruik naar boven te halen. Medewerkers zullen na afloop ongetwijfeld én enthousiast zijn én – belangrijk – hun profielen bijwerken. Dat is van grote waarde, zeker voor bijvoorbeeld LinkedIn.

3. Maak het resultaat zichtbaar
Laat zien wat het effect van social media is. Hang op een plek waar iedereen het ziet (bijvoorbeeld bij de entree, zodat ook klanten het zien), een beeldscherm op met de belangrijkste kanalen, zoals Twitter- en Facebookfeeds. Volg nauwgezet wat er gebeurt en laat zien dat er gereageerd wordt op vragen. Laat ook in de overleggen met elkaar de voorbeelden terugkomen: wat ging er goed? Waar kunnen we verbeteren? Omdat ook klanten niet stilzitten op social media, is via deze kanalen heel goed te volgen wat zij vinden. En er is geen mooiere feedback dan die van een klant. Deel die dan ook met elkaar. Het op je site zetten van een algemeen cijfer voor klanttevredenheid heeft veel minder impact dan de beschrijving van een klant van wat hij zo goed vond.

Krachtig PR-middel
Medewerkers hebben dus een niet te onderschatten invloed op je bedrijf. Alle reden om social media-beleid op te stellen en gebruik en risico’s in te bedden in het bedrijfsbeleid en de bedrijfsstrategie. Het loont zeker de moeite, want zo maak je van social media een krachtig PR-hulpmiddel met je medewerkers als PR-ambassadeurs in de hoofdrol.

Over Arno Brons

“Ik heb Voorzie de afgelopen jaren zien ontwikkelen en daar ben ik trots op. We hebben vanaf het begin het verschil kunnen maken bij de ondernemer, maar waren ondertussen ook in staat om kritisch naar onszelf te kijken en mee te veranderen met de wens van de ondernemer. Nog steeds haal ik dagelijks veel voldoening uit het begeleiden van ondernemers bij de transitie die zij doormaken. Ieder traject, iedere ondernemer en iedere organisatie is anders, dat verveelt nooit.”

Delen:

Vindt u dit artikel nuttig?

2 Reacties
  • Arno Brons | Voorzie | 23 september 2015 16:36
    Beste Hans, Dank voor je reactie. Ik ben het met je eens, aandacht voor de klant staat altijd voorop! Om waarde toe te voegen is het in deze tijd allang niet meer wanneer de klant erom vraagt, juist ook proactief. Luisteren is dan 1 van de belangrijkste punten om waarde toe te voegen. De klant bevindt zich tegenwoordig op diverse kanalen. De adviseur beweegt daar in mee en houdt zo ook contact met de klant via deze kanalen zoals Linkedin, Twitter en WhatsApp. Wees daar waar de klant zich ook bevindt. Boeien en binden, daar zou ik op inzetten. De ene keer is het een tip, de andere keer is dat een advies. Een leuk en bovenal nuttig bericht die je als adviseur deelt met een groter publiek of direct met je klant via WhatsApp. De klant kiest het communicatiekanaal en als je daar als financieel adviseur waarde kunt toevoegen door adviezen of tips te delen, of simpelweg een vraag te beantwoorden, dan zeker doen! En dan is het allang niet meer wanneer de klant vraagt. Er ligt juist potentie bij medewerkers om als ambassadeur op te treden. Privé en zakelijk lopen in deze tijd meer en meer door elkaar heen. Daarbij gaat het altijd nog om het uiteindelijke resultaat. En als de medewerker dan die echte ambassadeur is, invloedrijk op Linkedin, Klanten en prospects volgen hem wellicht vanwege zijn specifieke kennis die hij deelt in zijn vakgebied. Dan is het (imago) effect vele malen groter dan door het te verbieden en juist al die luister- en contactmomenten te moeten missen.

  • Hans van Klaarbergen | Dominass assurantien b.v. & Prima voor elkaar b.v. | 23 september 2015 16:32
    Met schaamrood op mijn kaken las ik de oproep om van medewerkers ambassadeurs te maken.door hen tijdens werktijd (de tijd waarvoor relaties betalen om geholpen te worden) aan te moedigen om niet met hun werk bezig te zijn maar leuke berichtjes de wereld in te slingener... Volgens mij willen relaties maar 1 ding: AANDACHT als zij daar om vragen. Een klant wordt blij van directe hulp, direct antwoord op een vraag, foutloze polissen, betrokken aandacht t.t.v. een schade....Als je dat perfect doet worden klanten jouw ambassadeur. Om dat voor elkaar te krijgen hebben medewerkers al hun aandacht nodig voor primaire taken. Appjes en facebook leiden altijd en iedereen af van deze primaire taken In onze organisatie mag een college zijn/haar mobile telefoon niet eens aan hebben staan tijdens werktijd. Immers daar wordt geen klant blij van.Na werktijd hebben medewerkers heel veel tijd om enthousiast te zijn over hun werkgever...maar ook daar werf je volgens mij geen nieuwe relaties mee....... Tenslotte lees ik dat medewerkers nauwgezet moeten volgen (central groete schermen voor twiiter en facebook reacties) wat er gezegd wordt... Wie zet je dan centraal? jezelf! Al met al een artikel/oproep/advies dat in de praktijk van adviseur tot relatie niets toeveoegt. Geschreven door een betrokken adviseur die colegas in staat stelt om relaties optimaal te bedienen. Die in de praktijk ervaart dat relaties daar blij van worden en daardoor prospects doorsturen.......zonder twitter/facebook of andere speeltjes. Klanttevredenheid ruim 9 ziekteverzuim

Reageer ook op dit artikel

  ?

Velden met een * zijn verplicht

Nieuws in uw mailbox

Elke maand meer over
De waarde van advies in uw mailbox.